Familjen Mysbralla

Alla inlägg den 8 september 2009

Av Herr och Fru Mysbralla - 8 september 2009 11:47

Det här receptet från lördagens Västerås Tidning ska jag prova denna vecka. Jag har ju en fin bit älgkött liggandes i frysen, som jag klurat länge på vad jag vill göra med. Nu vet jag. Jag har, vad jag vet, aldrig smakat någon maträtt som innehållit porteröl, så det ska bli spännande.



ÄLGGRYTA PÅ FRANSKT VIS

För 4-5 personer


800 g benfritt älgkött

2 gula lökar

2 morötter

1 palsternacka

1 bit rotselleri

smör

1 flaska porteröl

3 dl kalvfond

1 msk balsamvinäger

4 hela kryddnejlikor

1 tsk timjan

1 lagerblad

salt och peppar

3-4 msk vetemjöl

100 g bacon

200 g champinjoner

100 g syltlök

koloritsoja

persilja


1. Skär köttet i mindre bitar. Skala och hacka de gula lökarna. Skala och skär morötter, palsternacka och rotselleri i bitar.


2. Bryn köttet i smör. Blanda ner grönsakerna och fortsätt bryna någon minut. Slå på porteröl, kalvfond, balsamvinäger och kryddor. Sjud grytan under lock i en knapp timme.


3. Blanda mjöl och vatten. Rör ner till dess att grytan får lätt simmig konsistens. Färga grytan ordentligt mörk med koloritsoja.


4. Strimla bacon, dela svampen i bitar och spola syltlöken i sil. Stek löken lätt med bacon och champinjoner. Vänd ner allt i grytan och låt den sjuda fem minuter till. Smaka av med salt och peppar, häll upp och garnera med persilja. Kokt potatis eller potatismos bjuds till.




Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards