Familjen Mysbralla

Alla inlägg under november 2011

70

Av Herr och Fru Mysbralla - 30 november 2011 20:21


70 dagar kvar till beräknad födelse!

Barnet är nu cirka 40 centimeter långt från huvud till fot. Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Barnet kan ha lagt sig tillrätta med huvudet nedåt men det är inte säkert. För förstföderskor fixeras den delen av fostret som kommer först i bäckeningången ofta tidigare än för dem som fött barn tidigare. Hos de sistnämnda kan före-gående fosterdel vara rörligt ända tills förlossningen startar.

Vikt 1 800 gram.



Mamma:

Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt. Många kvinnor samlar på sig vatten. Om dina ben är svullna och känns tunga kan du prova med stödstrumpor. Det kan också hjälpa att ligga eller halvsitta med benen i högläge. Tala med din barnmorska eller hör efter på apoteket. Har du börjat tänka på förlossningen? Känns det bra, roligt, spännande, ångestframkallande, häftigt? Prata med din familj och dina vänner. Din barnmorska finns också där för att reda ut begrepp och lyssna till dina tankar.

Barnmorskan brukar nu lyssna på barnets hjärta, känna efter hur barnet ligger, kontrollera ditt blodtryck och hur livmodern och barnet växer. Kanske behövs ett extra urinprov eller blodvärde. Din partner är alltid välkommen att följa med.

Om du blir sjuk eller får komplikationer under graviditeten skall du naturligtvis kontakta din barnmorska som kan boka en läkartid för bedömning till sjukskrivning.



Av Herr och Fru Mysbralla - 30 november 2011 20:02


Idag ringde vår nuvarande hyresvärd och meddelade att vår efterträdare skrivit på kontrakt för inflyttning från 1/1-2012. Det innebär att vi slipper dubbla hyror under januari månad, vilket känns superskönt. Mannen som flyttar in är också intresserad av att köpa diskmaskinen, så den kommer att betala flyttstädningen.



Flyttstädningen är alltså bokad och klar. Den sker 28 december av Holm Städ. De har två dagars garanti så besiktningsmannen kommer inom den tiden ifall något behöver göras om.



Två släp är klara att ta vårt bohag till Ö-vik helgen före julafton. Det är ett apstort släp och ett skotersläp som kommer ner med B och S-E och ska packas. Det tackar vi för. Vill man hjälpa till att lyfta, bära och packa in i släp är man välkommen. Veckan efter, närmare bestämt 23 december, rullar själva familjen Mysbralla upp för att fira jul i Sollefteå.



Dagen till ära har Livan fått sig två nya begagnade vinterjackor från Barnshopen. Det blev två lila jackor, en som passar perfekt nu och en lite större ifall hon växer under jul- och nyårshelgerna. Vissa gör ju det... Vi betalade 248:- för dem båda tillsammans och det tycker jag är bra.


Av Herr och Fru Mysbralla - 25 november 2011 14:26



Det är fredag och det innebär fredagsmys med familjen framför Idol ikväll. Vi ska lyxa till det rejält med go´-dricka ikväll så vi köpte 2 flaskor a´50 cl av ZEUNERTS julmust. Här ska det bli dricka av!


Det är egentligen den enda julmust jag verkligen gillar för den har mindre kolsyra i sig. Det har förresten alla Zeunerts drickor. På julafton tar jag alltid ett glas julmust oavsett sort, men om jag får välja så blir det Zeunerts. Sedan är jag ingen storkonsument av läskeblask för övrigt. Någon gång på sommaren kan jag känna att en 33 cl coca cola skulle sitta fint och det brukar den göra, men sedan är jag ju ändå törstig i och med det söta och klibbiga.




Av Herr och Fru Mysbralla - 24 november 2011 20:45


 

Barnet växer och växer. Nu börjar proportionerna likna ett nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer. Nu är det trångt därinne, men barnet kan fortfarande slå kullerbyttor och röra sig ganska fritt. Många mammor säger att om barnet rörde sig mycket i magen är det aktivt även utanför. Vikt ca. 1 600 gram.

Nu har tre fjärdedelar gått av din graviditet, bara tio veckor kvar. Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när barnet kommit ut. Passa på att göra sånt som du gissar att du inte hinner sedan. Gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören. Barnets tyngd kan göra det svårt att hålla balansen. Försök tänka på hållningen så att du inte får belastningsskador. Försök att äta allsidig och nyttig mat, det påverkar mer än du tror och du kan må mycket bättre.

* På lördag ska jag ha en Johanna-dag så då passar jag på att få en egen dag med min bästis. Jag har faktiskt en bästis fastän jag är 34 år gammal.

* En tid hos favoritfrisören är också bokad innan jul.

* Nu fattas bara att hitta barnvakt till en kväll så att vi kan utnyttja våra gratis biobiljetter.

Av Herr och Fru Mysbralla - 22 november 2011 21:10



En av mina farbröder har skrivit en bok detta år. Det är min pappas äldsta bror, L, som fått sin bok utgiven. Jag har inte läst boken ännu. Jag tänker avvakta och invänta min mamma. Hon har köpt boken och jag funderar på att låna den av henne när hon läst klart. Titeln på boken är:


I sinom tid någonstans 



Hade jag varit ensam på den här utflykten hade jag kanske gått omkring och frågat folk om Mar Azul ännu existerade eller om någon visste var den nattklubben hade legat. Men jag hade en kollega med mig, som var intresserad av annat, och jag insåg väl själv att Mar Azul i vilket fall som helst inte kunde finnas kvar. Den måste ha givit vika för någon ny byggnad eller gata när staden växte.


Att fråga efter Iris skulle ha varit ännu mera vanvettigt. Hon kanske hade dött av sitt ospecificerade hjärtfel eller i jordbävningen 1976 (då skulle hon ha varit 23 år). Eller hon kanske hade emigrerat till någon bordell i Mexiko eller Costa Rica, aldrig kommit tillbaka, försvunnit. Eller hon kanske hade fått ett halvt dussin barn och blivit övergiven av en eller flera barnafäder och bodde nu, tjock och sladdrig av dålig kost och för mycket arbete, för tidigt åldrad, tillsammans med övergivna döttrar och deras likaledes faderlösa barn, i någon av Puerto Barrios fattigaste utkanter. 


Det var nog förståndigast att bara försöka behålla behålla mitt suddiga, vackra, outplånliga minne av henne som sjuttonåring.....




Av Herr och Fru Mysbralla - 21 november 2011 20:36


Första bilden är från i förmiddags när vi gick iväg till lekplatsen. Tyvärr var det ingen direkt leksugen tjej då. Det var besvärligt att gå, röra sig och hålla balansen i overallen. Dessutom verkade hon lite trött och hungrig. Jag som hade tänkt att vi skulle vara ute i dryga 30 minuter för att sedan gå in och äta lunch och därefter sova. Det blev inte riktigt så. Vi var ute i 15 minuter sedan var det nog.


       


De andra tre bilderna är från bilresan under novemberlovet vecka 44. Vi stannade till på IKEA för att äta mat.



Av Herr och Fru Mysbralla - 21 november 2011 15:27


Har precis hört att Älskade R:s syster köpt en snygg one-piece. Nu blev jag sugen att kolla på dem igen och kolla här! En ännu snyggare dress än den jag tidigare la in på bild.


College 69 DarkGrey


Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards