Familjen Mysbralla

Alla inlägg under oktober 2010

Av Herr och Fru Mysbralla - 31 oktober 2010 10:16




På lördagen bläddrade vi i lite reklam och kollade igenom brev som inte innehöll räkningar. Räkningarna tas alltid om hand på direkten. Vi vill ju inte hamna i trubbel och behöva ta hjälp av tv-programmet "Lyxfällan". Bland breven fanns ett med intressant innehåll och det kom från Möllers bil. I  låg en inbjudan från dem till Volkswagens launch tour av den nya Passaten för 2011.


Vi packade med oss lillskruttan och åkte iväg ut till Tunby för att kika på bilen. Så här kommer den nya modellen att se ut.

  






Vi blev sugna på att köpa en ny Passat Variant under tiden vi befann oss där och vi har ju faktiskt pratat om att byta bil innan det är dags för kamremsbyte vid 12000 mil. Vi satte oss med en säljare och fick två offerter, en för den med 140 hk som är miljöbil och en annan för den med 170 hk med automatdrift.


Vi är nu inne på att köpa en ny bil, men om det blir en splitterny eller en som gått någon tusen mil får tiden utvisa. Den nya Passaten för 2011 finns inte att provköra förrän i december och den levereras i april-maj till våren. Vi kommer att provköra den då så jag LÄNGTAR. Jag är lite osäker på mina känslor för den fronten dock. Den är lite kantigare eller har hårdare linjer, men i övrigt är den lika fin som vanligt, med en hel del nya detaljer som standard.


Det vi diskuterar nu är att vi köper en bil istället för att köpa hus här nere i Västerås. Vi bor rätt billigt i vår hyresrätt och sparar till ett hus-köp i Örnsköldsvik någon gång framöver. Kul va´?!



Av Herr och Fru Mysbralla - 28 oktober 2010 13:49





Nu finns det äntligen hand- och fotavtryck i lillskruttans egna bok. Jag tror att mamman och pappan hade roligare än Liv när det kladdades med fingerfärg, men hon hängde med på det hon skulle göra i alla fall. I efterhand har vi fått tipset att göra avtrycken när barnet sover, för att underlätta hela aktiviteten. Men det skulle ju bli för enkelt HAHAHAHA! Det skulle inte bli så mycket färg att tvätta bort från bebis och golv.


      




Av Herr och Fru Mysbralla - 28 oktober 2010 13:48



Vad bjuder man på när man får oväntat besök? -Jo, Gevalias kaffe, säger reklamen. Men denna oväntade gäst som dök upp från tomma intet hade nog inte brytt sig i kaffet särskilt mycket, oavsett märke på kaffet.


För någon dag sedan när jag kom ut från badrummet hörde jag Älskade R ropa att det är en fågel inne i lägenheten. Jag gick raka vägen mot köket för att titta efter. Då ropade Älskade R att fågeln flög omkring i köket. Det lät som att det skulle vara ett enormt fjäderfä som kommit in genom vädringsfönstret och att jag skulle kunna bli anfallen, så jag gick och hukade mig lite och skyddade mig med armarna framför mig.




Jag vet inte riktigt hur den lilla talgoxen kunde skrämma Roger, men det hade kanske att göra med att han bar omkring på Liv. Vi försökte i alla fall få fågeln att flyga tillbaka ut genom köksfönstret, men fastän vi öppnade fönstret helt så flög den istället längre in i lägenheten in i vardags-rummet mot de stora fönstrena.


       


Smack! sa det så flög den rakt på fönstret och kraschlandade ned på golvet. Den skadade sig och ena benet såg brutet ut. Vi lade den på balkongen så den skulle få vila lite, men samtidigt ha möjlighet att flyga iväg om den kände sig bättre. Det hoppas vi att den gjorde. Efter ett bra tag var den försvunnen och förhoppningsvis flög den sin kos så den inte blev någons måltid.



Av Herr och Fru Mysbralla - 26 oktober 2010 20:14






Idag har Liv fått sitt första brev med posten. Det var ett kontoutdrag från Nordea. Vi har öppnat ett sparande åt henne så hon ska ha en liten start när hon kommer ut i vida världen.


  


Vi var till BVC idag för att ta vikt och längd igen. Barnsköterskan K berättade att rörelserna är jättefina och att hon tar fin kontakt med omgivningen. Hon är helt perfekt hihihi!  

Ålder: 11 veckor, 5 dagar

Vikt: 5600 g

Längd: 57 cm

Lillskruttan är som en liten kub, det kan vi hålla med mormor om. Hon har börjat dregla en hel del på sistone och vi har plockat fram små scarves så hennes kläder ska få förbli torra lite längre. Hon ser nu ut som en liten cowboy som blåser bubblor.


      


Här nere ser ni bara ett litet axplock av alla kläder vi fått ärva av kollegor till både mig och Roger. Vi har fått lov att rensa ur en byrålåda för att få plats med allt. GULD VÄRT!

  

Av Herr och Fru Mysbralla - 24 oktober 2010 13:27





...blev ganska snabbt regn. Kortsidorna på båthuset är nu täckta och allt är klart för vintern. Även bilen är ombytt och klar, så nu kan den riktiga snön få komma, även om jag helst ser att den dröjer ett tag till.


Dagen till ära klädde vi Liv i den finaste mössan som kära moster M har stickat. Fantastiskt fin blev den och passar bra på Liv ovanpå en hjälm-mössa. Hon jobbade på bra nere vid båthuset hängandes på mammans mage. Mamman kunde hjälpa till litegrann i alla fall och bar stegen till höger och vänster.


     


       





Efter lunchen tog vi alla tre en tupplur. Pappan sov ungefär 2 timmar medan mamman och Liv sov 1 1/2 timme. Det var skönt, men var nog orsak till att lillgumman höll sig vaken till 23:00 på kvällen.

Av Herr och Fru Mysbralla - 23 oktober 2010 17:40





Denna vecka har verkligen gått i tjejernas tecken. På måndagen var det promenad med fina grannen K och hunden Tasse. Halva tisdagen umgicks jag med både K, S och hunden Loka. På onsdagen kom båda tjejerna hit igen.


Torsdagen var verkligen en heldag med de två brudarna. Jag läste S:s personliga brev och CV. Hon hjälpte K med kemi och K. Vi tränade på högskoleprovets svenska ord och gosade med Liv. Lunch fixade vi tillsammans, eller rättare sagt så fixade K det mesta. På sen eftermiddag och kväll kom våra män hit plus att båda hundarna var här, så vi var som värsta kollektivet i vår lägenhet. Det blev hämtpizza från Pizza Hut till middag och därefter en sen promenad för mig, K och Tasse.


      


      


Fredagkväll var det tjejmiddag med C, K, K, J och Liv. Det var första gången jag besökte C. Hon och J har en fin och mysig lägenhet på Haga/Freja. Där bakade vi den godaste pizza jag ätit på länge. Vi åt allihopa så mycket att vi blev mätta och skippade efterrätten. Hur vanligt är det?


Har ni förresten sett någon klippa itu pizza förut?


    




Av Herr och Fru Mysbralla - 18 oktober 2010 09:28




Efter en lördagssovmorgon åkte en halvförkyld Älskade R ner till båten för att börja sätta fast båthuset i marken. Jag som fortfarande var krasslig tog det fortsatt soft hemma tills jag ville komma ut i höstsolen och höstvinden. På med Babybjörnen, stoppa lillan där i och vips så var vi på väg ner till båten vi också. En lagom promenad på dryga 15 minuter är det till uppställningsplatsen.


    


Älskade R blev glad att se oss. Nu skulle han få både sällskap och hjälp (trodde han ja). Lillgumman passade på att vila den mesta tiden medan jag fick en hacka och en grävhandske. Vilket terapijobb att sitta och gräva hål i en mark full med sten, säger jag bara. När jag hade grävt upp ett halvt hål hade Älskade R grävt upp två stycken. Inte mycket till hjälp från min sida, men han fick kramar och pussar och kanske extra energi själv.


        


Vi åkte inte därifrån förrän rören var i backen, huset fastsatt där i och båten tömd på frostkänsliga saker. Då åkte vi förbi en bankomat och mitt jobb. Jag hämtade värsta stora säcken full med flickkläder till Liv. Ännu en fin kollega har rensat i barnklädesförrådet och skänkt oss minst sagt massor av riktigt fina, söta och coola kläder. Hur ska vi tacka henne och de andra? Har ni några bra tips?


Väl hemma blev det supersnabb lunch för att Älskade R skulle hinna iväg med grabbarna och sporta, som start på deras herrkväll. Jag och Liv skulle vara själva och mysa, men jag var rejält däckad och Liv kinkig. Det blev en tuff eftermiddag, kväll och tidig natt för mig, men det var det värt. Det är viktigt att vi båda kommer iväg på egna aktiviteter också och Älskade R har missat de tre eller fyra senaste tillställningarna och sammankomsterna på grund av mig (graviditet och sjukdom).


Vid 02:30 kom han hem, men han kom inte ensam. Med sig hade han herr Bygg-M, som behövde sovplats. Vi stuvade in honom i skräp-rummet, som förresten ser värre ut än vanligt, och det tog inte ens 5 minuter för honom att somna. Strax därefter hörde jag något skumt ljud bortifrån hallen och köket och trodde att jag kommit åt perkolatorn när jag gjorde i ordning antibiotikan. Jag klev därför upp för att stänga av den. Det var dock inte perkolatorn som levde om utan vår nattgäst som drog bland de tyngsta timmerstockar jag någonsin hört.



Av Herr och Fru Mysbralla - 14 oktober 2010 21:37



Kantarellsoppa och varma mackor

 

        


Tack för kantarellerna farmor!




Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards