Familjen Mysbralla

Alla inlägg den 29 september 2009

Av Herr och Fru Mysbralla - 29 september 2009 07:04


http://www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Oron--nas--och-halsklinikerna/Patientinformation/Tonsillektomi---vuxna/


Information om din operation Borttagande av halsmandlarna (tonsillektomi, vuxna)

 

Varför tar man bort halsmandlarna?

Vanligaste orsaken hos vuxna är ständiga halsflussar eller halsbölder.



Varför har man halsmandlar?

Halsmandlarna utgör en del av försvaret mot infektioner. Ökar infektionsbenägenheten efter att man opererat bort halsmandlarna? Nej. Man har inte funnit någon ökad infektionsbenägenhet efter operationerna.


Jag har precis varit in på Karolinskas hemsida och läst om tonsillektomi. Det gjorde jag eftersom min mor föreslog att mina besvär med halsen skulle kunna bero på tonsillerna (halsmandlarna). Jag tror inte det blir någon sådan drastisk åtgärd då jag varken haft halsfluss eller halsböld under hela mitt liv och lika glad är jag för det. Det låter nämligen inte som någon rolig upplevelse direkt. Man kan kräkas när man kommer hem och man får endast livnära sig på flytande kost den närmaste tiden. Den informationen har jag inte lagt in här, men följ länken om ni är intresserade.


Jag lider nu med Älskade R:s syster, som gick igenom denna operation igår. Vi hoppas höra av henne inom kort att hon är okej och att hennes J tar hand om henne.



Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards