Familjen Mysbralla

Alla inlägg den 17 september 2009

Av Herr och Fru Mysbralla - 17 september 2009 20:02


 

...den komplimangen kommer jag att leva länge på.


Efter dagens middag ville jag försöka ta mig ut för att få lite luft. Målet blev ICA-butiken på Viksäng där vi skulle plocka på oss en hel del frukt inför kvällens fika och tillika förkylningskur. Det visade sig vara en alldeles lagom promenad. Jag blev småtrött i kroppen och började hetta trots att vi verkligen bara strosade fram. Var är normala Annika???


Det jag skulle komma fram till var dagens positiva händelse. Trots min skräpförkylning av virusinfektionsslag har jag varit med om något riktigt upplyftande. När vi stod i kön på ICA frågar tjejen bakom om jag är talpedagog. Innan jag svarar hinner jag fundera på en massa saker, till exempel vad baktanken med frågan är etc. Slutligen glider jag fram ett JA till svar.


Då kommer det fram att hon var en av mammorna som satt med på ett av föräldramötena jag pratade på förra veckan. Hon ville bara säga att jag var väldigt duktig på att föreläsa. Jag blev ju naturligtvis jättegenerad, men klämde fram ett artigt och glatt tack. Tänk vad roligt att få höra något sådant en pissig dag mitt i kön på ICA.



Fram för mer komplimanger i Sverige!

 

 

 

Av Herr och Fru Mysbralla - 17 september 2009 08:50


Jag har fått frågan flera gånger varför ordet Noema finns med i min mailadress och som del av adressen till min blogg. Min förklaring har varit att jag sedan gymnasietiden haft med det ordet efter att vi läst lite filosofi. Jag kommer inte ihåg vad ordet står för, men jag vet att jag tyckte det lät mjukt och fint och var behagligt att uttala.


Nu har jag letat fram en förklaring på ordet (på engelska) via Wikipedia, läs och bli kunnigare!



Noema (plural: noemata) derives from the Greek word meaning thought or what is thought about.[1] Edmund Husserl used noema as a technical term in Phenomenology to stand for the object or content of a thought, judgment or perception, but its precise meaning in his work has remained a matter of controversy.


http://en.wikipedia.org/wiki/Noema



Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards