Familjen Mysbralla

Direktlänk till inlägg 23 februari 2010

Shoppinglista

Av Herr och Fru Mysbralla - 23 februari 2010 19:54


Vi började inhandla några av de nödvändiga ting vi behöver ha med oss på vår semesterresa. Vi fick med oss en del från Apoteket när vi var där för att köpa Nozoil och nässpray.


Stödstrumpor- åt oss båda

Handsprit- åt oss båda

Mygga- efter att vi kollat att det är ok att använda för mig

Försvarets hudsalva- Älskade R


Här kommer lite information om stödstrumpor. Den är hämtad från JOBST hemsida www.jobst.se

När man flyger/reser

När man flyger och reser har man ofta dåligt utrymme för benen med små möjligheter att röra ben och vadmuskler. En av vadmuskelns funktioner är att hjälpa till att pumpa blodet från benen tillbaka till hjärtat. Det låga trycket i flygkabinen får också blodet att flöda sämre. Blodcirkulationen försämras allt eftersom timmarna går. Detta kan i värsta fall leda till att du får en blodpropp i benet, så kallad djup ventrombos (DVT). Denna blodpropp kan lossna, ofta lång tid efter resan, och följa blodflödet genom hjärtat och vidare till lungorna. I lungorna kan blodproppen blockera ett större kärl och orsaka en potentiell dödlig blodpropp i lungorna. Om man använder kompressions-strumpor, tex Travel Socks, reduceras risken för blodpropp och blod-cirkulationen förbättras. En positiv följd av detta är att man också förebygger svullna och värkande ben.


Gravida

Gravida är extra utsatta för att få åderbråck eller blodpropp. Gravida har en större mängd blod som ska transporteras runt i kroppen genom venerna. Gravida har också en hög koncentration av hormonet progesteron vilket förslappar bindväven. Den växande livmodern ökar också pressen på venerna vilket minskar möjligheten för blodet att föras tillbaka till hjärtat. Om man förebygger och undviker åderbråck i samband med graviditeten reducerar man också risken för att få åderbråck senare i livet. För de flesta räcker det men en knästrumpa i kompressionsklass 1 för att hjälpa vadmuskelpumpen att pumpa blodet tillbaka till hjärtat.






 
 
Ingen bild

mor

23 februari 2010 20:17

Bra att ni har inhandlat såna bra saker.

 
Ingen bild

Gogga

23 februari 2010 20:30

Nu e det snart bara 4 veckor kvar tills vi åker!! Och en av dom har jag sportlov;)

 
Ingen bild

stora

23 februari 2010 20:52

Bara 4 månader tills vi ska åka.

 
Ingen bild

Annika

24 februari 2010 07:39

Till Gogga: 4 veckor är ingenting. Det går fort. Just det..sportlov. Vad ska du göra då?

 
Ingen bild

Annika

24 februari 2010 07:40

Till Mor: Det är en del kvar att köpa också plus sånt som att växla pengar.

 
Ingen bild

Annika

24 februari 2010 07:41

Till Stora: Det är lite längre bort för er, men våren brukar ha bråttom. Visst blir det 2 veckor i år?

 
Ingen bild

stora

24 februari 2010 12:13

Ja vi är borta 2 veckor den här gången.
Första gången vi reste ville vi kolla med barnen hur det funkade, men nu vet vi ju att dom gillar värmen, havet och det nya spännande.

 
Ingen bild

Annika

24 februari 2010 16:20

Till Stora: Det kommer att bli kanon för er i sommar. Jag hoppas få vara frisk de sista veckorna nu innan vår resa, men jag känner mig bara utmattad på något konstigt vis.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Herr och Fru Mysbralla - 10 maj 2019 09:30


    Det sägs att man blir starkare när man tar sig igenom prövningar. Jag har jobbat så länge med mig själv, att lära mig lyssna på kroppen, hitta balans, nå en förståelse och acceptans att det är som det är och att jag är som jag är - good e...

Av Herr och Fru Mysbralla - 13 september 2017 09:30

  En ovanlig vanlig dag   Måndagen den 20 februari började som vanligt med att vakna och ta mig upp till arbetsträningen på Intersport. Efter att äntligen ha fått mina "hjälpmedel" trosgördel, medicinsk strumpbyxa samt bälte fungerade det återi...

Av Herr och Fru Mysbralla - 3 februari 2014 16:14

Grattis älskade Arvid på din 2-års dag önskar mamma, pappa och Liv. Tyvärr får du inte den där roliga fyrhjulingen i present. Men något annat skoj finns i det stora paketet. ...

Av Herr och Fru Mysbralla - 3 februari 2014 16:08

2014 började bra i hälsoväg. Jag kände mig starkare och piggare än på länge. Jag till och med sa det högt till omgivningen. Nu har jag under någon veckas tid haft diffusa besvär i bröst/hjärta och konstigt pirr i en underarm och fingrar. Älskad...

Av Herr och Fru Mysbralla - 23 januari 2014 15:12

Huvva! Jag ligger i influensa, tror jag iallafall. Det är i alla fall ingen vanlig liten förkylning. Det värker i leder och muskler och i bröstet för varje inandning. Det finns ingen kroppsställning som är bekväm. Jag har frossa och svettas om va...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards