Familjen Mysbralla

Alla inlägg under juli 2010

Av Herr och Fru Mysbralla - 22 juli 2010 08:47






På väg mot allra första resmålet Sollefteå ringde Älskade R:s mobil. Det var herr M som undrade om vi var på väg norrut. Han var på besök i Sundsvall hos F, S och lilla H för att göra Gatufesten. Vi bestämde oss för att göra ett stopp och kika in hos dem då Älskade R inte besökt dem på åtminstone 3 år. Jag har aldrig hälsat på dem, så det var trevligt att se deras hem i Granloholm.



Vi anlände till Sollefteå och Ingersta ganska precis klockan 20:00 och bjöds på gott grillat efter en lång resdag med bara ett riktigt mål mat i magarna. Kvällen blev inte jättelång, men mycket trevlig. Vi stannade i dagarna två och umgicks med mamma, promenerade i solen, tvättade bilen förbaskat noggrannt och hälsade på pappa på jobbet. Jag hade även turen att stöta på en barndomskompis under en liten stadstur, skoj!


När vi besökte Umeå var det ju naturligtvis fler personer vi ville träffa förutom dem ni sett på bilderna i ett tidigare inlägg. Vid 16-tiden ringde jag till mina systrar och fick tag i dem. Storasyster med familj tillsammans med lillasyster befann sig på Umelagun i det stekheta vädret. Ett bra val tycker jag. Eftersom de ändå skulle bege sig hemåt kring 17-snåret bestämde Älskade R och jag mig för att ligga och softa i solen utanför istället för att betala in oss för dryga 30 minuter.

Det tog inte lång tid innan vi alla var på väg mot 39:an för vila och middag. Det blev en mycket trevlig kväll med god mat, gott och glatt sällskap med spel, skratt, surr och kramar. Äntligen fick vi smaka på riktigt goda jordgubbar också. Självklart kom de från systers eget land. Något annat gott som jag dock aldrig smakat tidigare var SIA:s glass med smak av viol. Den var himmelskt god, helt klart över förväntan. Vi blev också överraskade med var sin present från Turkiet. Tjejerna hade tänkt på oss och gav oss fina armband från semesterresan. De är bra gulliga de två.

Inte förrän strax efter midnatt rullade vi tillbaka in på Bergfinkvägen för att sussa efter heldagen i storstan.






Av Herr och Fru Mysbralla - 21 juli 2010 10:05





Åter på Klockartorpet i Västerås efter 10 dagars semester och roadtrip i Norrland. Okej då, inte allra högst upp i landet direkt, men Sundsvall, Sollefteå, Ö-vik, Umeå, Ulvön och Sandudden har fått besök av oss i alla fall.


Vi har tagit varje dag som den kommit och därför träffat en del av dem vi hoppats träffa, men ínte alla. Vi har varit egoistiska och kommit och gått i vår egen takt. Vi har haft en himla tur att vi varit välkomna hos alla och blivit bjudna på god mat, trevligt sällskap, skratt, vila och många kramar. Allt som behövs för att må som bäst.


Kameran har tyvärr inte tagits fram alla dagar så tycker någon att vi utelämnar bilder från något besök så beror det på att kameran inte varit med just då. Det betyder ändå inte att vi inte minns och njuter av besöket. Här kommer bilder från Umeå och båtturen ut till Ulvön.


        


När vi hälsade på den ena bruttan med lilltjej hade vi sådan tur med timingen att den andra bruttan spatserade förbi oss med sin lilltjej i parken.


       


     



Vid 20-snåret på torsdagen klev vi iland på norra Ulvön och där väntade välkomstkommittén bestående av familjen Lövgren - Holmgren samt svärfar.




Av Herr och Fru Mysbralla - 19 juli 2010 10:06








Idag är det tre veckor, alltså 21 dagar kvar till Bubbas eller Bubbans beräknade födelse. Imorgon går vi in i graviditetsvecka 38 och så här säger olika informationssidor om oss:


Bubbas/Bubban:

Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj.

Att barnet vuxit till en viss storlek samt om föregående fosterdel är fixerad eller inte har ingen direkt betydelse för när förlossningen sätts igång, men moderkakans livslängd spelar in.

 

 


Jag:

En del gravida kan uppleva en ilande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten. En del kvinnor drabbas av besvär med diarré i slutet av graviditeten. Det beror troligtvis på en ökning av hormonet prostaglandin som har till uppgift att tömma tarmen inför förlossning.

Vissa kvinnor ökar i vikt under hela graviditeten, andra stannar av mot slutet. Båda sätten är helt normalt. Däremot ska du vid plötslig viktökning eller viktnedgång kontakta din barnmorska.





Av Herr och Fru Mysbralla - 15 juli 2010 11:53



från både Västerås, hemmets måstefix och bloggen. Återkommer i nästa vecka skulle jag tro.


Ha det gott!

 

 

 

 

Av Herr och Fru Mysbralla - 9 juli 2010 10:31




 




Härlig låt till bra filmsnutt,

en reklam att gilla enligt mig.

 



Av Herr och Fru Mysbralla - 7 juli 2010 08:03






Söndagens resmål med våra gäster var Stockholm med Gröna Lund. Det kommer lite mer text, men framför allt bilder.


        


       


        

        

Jag tror att jag talar för oss alla när jag säger att vi hade en härlig dag tillsammans på Gröna Lund i den stekande solen. Jag deltog i vandringen genom Lustiga Huset och spelade på ett Gott & Blandat-hjul. Vi tävlade även alla fem mot varandra när det gällde att banka med en klubba och slå upp en massa bollar i ett hål. Älskade R:S syster R vann och fick med sig en gyllene hatt. Jo, ni läste rätt, gyllene hatt inte gyllene skor.



Av Herr och Fru Mysbralla - 6 juli 2010 14:40




 

 

inga kommentarer........vad tycker vi om det?



-Jo, bajsdåligt!

 

 

Av Herr och Fru Mysbralla - 5 juli 2010 21:45





När jag stämplade ut från jobbet idag blev jag upphämtad av några shoppingsugna personer. Trots att det egentligen var lunchdags för oss alla svängde vi in på Hällaparkeringen för att gå loss bland leksakerna på Toys´r´us. Våra gäster kom ut med en ganska stor kasse full med leksaker till W. Jag såg att det fanns lego, en såpbubbleblåsare och en poliströja där i, men jag är ganska säker på att det fanns mer grejer i kassen.


Älskade R hittade äntligen ett kubbspel som dög (träslaget) så även vi handlade där inne. Nu är ni hjärtligt välkomna dag som kväll och spela kubb och umgås med oss!



Det blev snabb färd hem till Klockartorpet efteråt för att inta lunchen som var planerad till pannkaka, grädde, jorsgubbssylt, glass och diverse frukter. Snacka om att vi var hungriga. Vi tittade på klockan när vi satt oss vid köksbordet för att äta och klockan var 14:30, seeeen lunch!!!!


Efter maten for vi åter mot Hälla för att göra Ikea, H&M och Elgiganten. Även på Ikea hittade våra kära gäster en hel del att köpa. De kom ut med två stora papperskassar medan jag och Älskade R kom ut med några få saker som till exempel plastglas till båten, kräklappar och dra-på-lakan till spjälsängen.


Jag trodde att Älskade R:s syster R skulle kolla på mammakläder inne på H&M. Det gjorde hon också, men jag är säker på att hon hade en lömsk plan i bakfickan också. Jag hade inte tänkt handla något där, men både jag och Älskade R hittade fina, söta och praktiska bebiskläder som på något konstigt sätt följde med hem via kassan på H&M. Det följde även med en ljusgrön sommarklänning till den höggravida kvinnan (jag). Jag som vanligtvis är rätt restriktiv i mina inköp hade nu gjort av med en massa penningar bara sådär. R har dåligt inflytande på mig vad gäller shopping, fast en del skulle nog kalla det för bra inflytande då jag kan vara en riktig snåljåp.


  


Vi åkte i alla fall vidare till Elgiganten för att köpa med oss en GPS till min mamma. Vi kommer att ta med den upp till Sollefteå när vi bilar uppåt närmare helgen. Hon ska då få titta och känna på den och vi ska demonstrera hur den funkar och berätta vad vi tycker om den efter att ha använt den under resans gång.


Älskade R och hans syster tyckte vi skulle köpa två GPS på en gång så en skulle bli till oss själva också. Njae, tyckte jag. Vi hade ju redan gjort av med en rejäl bunt sedlar på väldans kort tid, så jag var inte alls peppad på att köpa mer saker. Men på något sätt kom vi ut ur butiken med två stycken GPS, Navigon Primomax.








Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards