Familjen Mysbralla

Alla inlägg den 1 juli 2010

Av Herr och Fru Mysbralla - 1 juli 2010 21:00







Det är helt suveränt att ha en sambo med ett intresse som jag inte kan ett dyft om. Jag lär mig något nytt varje dag tillsammans med honom. Jag har till och med börjat tycka om att följa med på byggvaruhusen och båttillbehörsbutikerna för att suga åt mig så mycket kunskap som möjligt.


Det senaste jag har lärt mig är vad en smygvinkel är. Den används till exempel mycket praktiskt i båten där det inte finns lika vinklar någonstans. Man viker upp smygvinkeln och lägger den intill/mot vinkeln. Man får den exakta vinkeln, kan låsa fast den i det läget och seda malla upp den på något material. Det är dessutom ett jättesött litet verktyg.





Jag har även lärt mig vad det innebär att använda polervax. Jag har aldrig vaxat vare sig bil eller båt tidigare, men skulle nu ge mig på vissa av båtens ytor. På baksidan av vaxburken stod extremt kortfattade instruktioner, som inte alls lät särskilt avancerade.


Det jag däremot kommit fram till med hjälp av Älskade R och av egen erfarenhet är att med den första trasan ska vaxet gnidas in med cirkulerande rörelser, dock inte gnuggas in hårt. Det ska nämligen ligga kvar ett lager som ska torka ytterst litegranna innan en ny trasa används för att polera på det lite torkade pulvret. Tänk er peelingeffekt i ansiktet eller på andra kroppsdelar.


Viktigt är att det inte är för varmt ute med solsken som ligger på. Det får samma effekt som om man låter vaxet torka för länge - det går inte att polera med pulvret för det har torkat/bränt fast i underlaget, så allt ser smutsigare ut än vad det var från början. Nu vet jag ju allt detta tills jag tar itu med vaxandet för att göra om det arbete jag redan gjort en gång... 


Bra tålamodsprövning vill jag lova

 





Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards