Familjen Mysbralla

Alla inlägg under maj 2010

Av Herr och Fru Mysbralla - 20 maj 2010 06:59




Uppvärmning före start inför Vårruset i Västerås

 

I tisdags klockan 19:00 var det dags för årets Vårrus i Västerås. Jag och några till från jobbet hade anmält oss. Tyvärr blev det värsta 10 små negerpojkar då vi var 3 personer som inte deltog. J kände av lätt förkylning och ville inte riskera föreläsningen dagen efter. C var riktigt förkyld och jag var helt slut och somnade i sängen en timme direkt efter jobbet.


Jag tror att mina krafter efter långhelgen och en intensiv måndag gjorde sitt tillsammans med den kvava luften ute. Efter middagen fick jag skjuts till bibilioteket så nu har jag lånat ett gäng böcker igen. Vi åkte sedan vidare till båten där Älskade R arbetade ett antal timmar medan jag promenerade hem därifrån och körde på med lite träning i vardags-rummet.


När jag kom hem snabbkollade jag lite i böckerna innan jag tog fram den ena dvd:n jag lånade. Det var en tränings-dvd för gravida och innehöll lite dans, yoga, stretching och andning. Lagom tyckte jag för jag kunde avsluta med lite egna ryggövningar. Totalt sett "tränade" jag hemma under en timme. Well done!


Här är träningsfilmen!


Fit mama - Träning under graviditet



Av Herr och Fru Mysbralla - 19 maj 2010 21:57



När Älskade R fick påsen med tillbehör till spjälsängen av sin kollega visade det sig att hennes ena dotter hade lagt ner en gose-älg till oss. Hon tyckte att vi (bebisen) skulle ha den. Den ser ut ungefär så här, men har en liten brun nos på mulen och ingen rosett.


Älg


Jag hoppas att vår bubbas får ett lika stort och varmt hjärta som lilla tösen.


TACK

 

 

 

Av Herr och Fru Mysbralla - 11 maj 2010 20:44



Ojsan!


Rubriken har fått stå här i eget majestät ett bra tag. Innan långledig-heten förra veckan tog vi tag i lite babysaksshopping, det vill säga att vi köpte hem den första riktiga grejen. En av Älskade R:s kollegor hade en spjälsäng till salu och vi åkte dit och tittade på den.


För någon stackars hundralapp fick vi en fin och vanlig säng i bok. Botten på sängen går att justera i årminstone två olika lägen och i köpet ingick en relativt ny madrass. Vi har också blivit erbjudna att få några olika spjälskydd till den samt två påslakanset. Nu behövs bara lite fix i träslöjdssalen för att ordna så ena gaveln kan tas bort utan att sängen blir ranglig.



Ungefär så här ser den ut.



Av Herr och Fru Mysbralla - 8 maj 2010 17:26





ALICIA KEYS

Rösten får mig att rysa....trots att texten innehåller de vanliga orden i låtar om kärlek eller olycklig kärlek.


Try sleeping with a broken heart





Av Herr och Fru Mysbralla - 8 maj 2010 10:50





NEDRÄKNING!

 

 


42 arbetsdagar kvar till semester...

 

och det som komma skall efter det.

 

Hjärtat bultar och kroppen blir varm när jag tänker på bubbasen (monstret, bebisfröet, knodden) som vi ska få träffa.

 

 

 

 

 

Av Herr och Fru Mysbralla - 8 maj 2010 09:43




Torsdag och fredag var det den årliga språkklasskonferensen. I år hölls den i Sollentuna på Scandic star hotell och det var mycket bra ordnat. Det var också väldigt praktiskt att bo på samma hotell som konferensen hölls på. Jag åkte tillsammans med tre kollegor på Språkspåret och vår avdelningschef. Vi representerade fritidspedagog, förskoleklasslärare (språk), grundskolelärare (språk) och logoped.


Drygt 350 deltagare var anmälda och till det kom ju de bokade föreläsarna, som hade mer eller mindre intressanta ämnen att berätta om. Några föreläsare tog mig med storm medan andra var så usla så jag undrade hur de över huvudtaget blivit tillfrågade.



Här är föreläsarna och de ämnen som behandlades under konferensens två dagar. Då jag kopierat texten från konferensens hemsida ser den lite konstig ut, vilket jag tyvärr inte kan göra något åt.


http://www.edu.sollentuna.se/sprakklasskonferens/



Jana Söderberg är diplomerad samtalsterapeut i  psykosyntes. Jana är även en uppskattad föreläsare och  inspiratör. Hon har skapat Våga Vara-metodiken. Den är  framtagen för att stärka barns och vuxnas självkänsla. Grundtanken i metodiken bygger på att träna upp inre trygghet. Idag är metodiken spridd till skolor över hela landet.


Gunilla Ladberg är  beteendevetare, fil d.r i pedagogik, utbildare och  författare till ett tjugotal böcker. Rörelse hjärnan och lärandet:
Hjärnans system för lärande är beroende av rörelse på flera sätt. Rörelser förbereder hjärnan för inlärning, underlättar inlärningen och hjälper hjärnan att befästa det inlärda. Rörelser laddar hjärnan med energi. Stora rörelser med kroppen och huvudet aktiverar hjärnan mång-sidigt. Diagonala och korsvisa rörelser hjälper hjärnhalvorna att samarbeta. Rytmiska rörelser aktiverar båda hjärnhalvorna på ett balanserat sätt och en kraftfull inlärningshjälp. Rörelseträning kan integrera störande reflex. För mer information, se www.ladberg.se.







Eva Carlberg Eriksson är speciallärare med lång erfarenhet av elever med behov av särskilt stöd. Hon har arbetat länge på Hällsboskolan i Sigtuna, de senaste sju åren med elever i år 7-10 och gav nyligen ut boken "Språkstörning – en pedagogisk utmaning, en metodbok för dig som möter tonårselever”. Hällsboskolan är en statlig specialskola för elever med grav språkstörning och hör till Specialpedagogiska skol-myndigheten. Visuellt stöd - A och O i lärandemiljön kring elever med grav språkstörning  - om undervisning av äldre grundskole-elever.

 

 



Christina Hellman är docent och prefekt på Institutionen för  lingvistik
vid Stockholms universitet. Hon är läsforskare  med inriktning på läs-förståelse och ansvarig för den ettåriga  lärarfortbildning i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi som sedan år 2000  bedrivs vid institutionen. Föreläsningen tar bland annat upp: Vad är skillnaden mellan tal-  och läsförståelse? Vilka kognitiva processer och aspekter av  språkkunskapen är inblandade i läsning? Vilken roll spelar ordförrådet? Ställer olika texttyper specifika krav på läsförståelse?  Något om läsförståelse-strategier och vägar att aktivt  arbeta med läsförståelse. 


Cecilia Wåhlstedt är fil dr. och lektor vid institutionen för psykologi,
Uppsala universitet. Cecilia forskar även vidare om hur neuropsykologiska brister förändras med åldern hos barn med ADHD-symtom samt vilka  problem barn med ADHD har som inte uppvisar neuropsykologiska  brister. Barn med ADHD – är de alla lika?  - Heterogenitet hos barn med ADHD - symtom – ny och viktig  kunskap. 

 

 

Kristina Hansson Leg. logoped och docent i logopedi vid Lunds universitet. Disputerade i logopedi 1998 på avhandling om  grammatik och interaktion hos förskolebarn med språkstörning.  Sedan dess har jag arbetat inom flera forskningsprojekt kring  språk, kommunikation och arbetsminne hos barn med språkstörning, barn  med hörselnedsättning och döva barn med coachleaimplantat. Grammatiska problem hos barn med språkstörning. Föreläsningen tar upp hur grammatiska problem  yttrar sig hos barn i olika åldrar, och vilka faktorer som skulle kunna  predicera barnens förmåga vid högre ålder. Innehållet baseras främst på resultaten från de  uppföljningsstudier vi gjort på svenska barn med språkstörning, som vi har data från i både 4-5-årsåldern och i 10-12- årsåldern.

 

 

Lena Annerborn är psykolog och arbetar vid Tal och Språkcentrums
förskola för barn med språkstörning och Talkliniken vid Danderyds sjukhus. På  språkförskolan jobbar hon med bl.a handledning kring förhållningssätt, utvecklingssamtal, samtal med föräldrar etc. Lena har stor erfarenhet av möten med föräldrar till barn med funktions-hinder och  föräldrautbildning vid Tal och Språkcentrum.
Genuina möten och allvarliga samtal - möten med  föräldrar.
"Hur skapar man förutsättningar för en förtroendefull kontakt med föräldrarna? Det är ju grunden för att ett samarbete runt mer känsliga frågor ska bli möjligt."

 

 

Av Herr och Fru Mysbralla - 5 maj 2010 06:30



Nu har vi köpt ett nytt fordon. Det är en trehjuling vid namn Teutonia Spirit S3 och kommer att användas till mig, pappan och monstret från och med augusti någon gång. Vi har beställt vår fina blivande barnvagn från Tyskland och den kommer om ungefär 9 veckor.


Vagnen har en liggdel som den här nedanför. Färgen kommer att vara svart på det stora hela förutom den petrolblå färgen där det på bilden är lila. Den blå färgen finns också på insidan av vagnen.



Till liggdelen har vi köpt ett nyföddsinlägg som ser precis ut som på bilden.

  


När vårt monster blir lite större kommer vi att byta ut liggdelen till en sittdel i färgerna svart och orange. Vi har valt färgerna så de passar oavsett kön på vår knodd.     

    


Några få tillbehör blev det också i beställningen, närmare bestämt hjulskydd och myggnät. Skötväska och babyskydd till bilen kommer att ordnas härifrån Sverige. Nu har vi beställt via nätet på denna sida:

www.mypram.de




100

Av Herr och Fru Mysbralla - 1 maj 2010 09:05

 

  

100 dagar kvar till monstrets beräknade födelse. Vi har dock inte inhandlat något alls inför nedkomsten, men det kommer, det kommer.

Den här sista tiden under sista trimestern tror jag kommer att rusa iväg och hela tiden förändras min arbetssituation lite i taget.

 

 

Vi går mot sommar.

 

Jag minskar på patientbesök och fasar ut de jag har.

 

Jag går dubbelt med en logopedkollega på skolan och att jobba tillsammans tycker jag är roligare än att jobba ensam.

 

Jag påbörjar min lilla rapport jag ska skriva på jobbet.

 

Föräldrautbildningen startar.

 

Informationsmöte på F-kassan är bokat.

 

Vår kommande framtid som en liten familj blir alltmer verklig...

 

 

 

 

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards