Direktlänk till inlägg 8 maj 2010
Torsdag och fredag var det den årliga språkklasskonferensen. I år hölls den i Sollentuna på Scandic star hotell och det var mycket bra ordnat. Det var också väldigt praktiskt att bo på samma hotell som konferensen hölls på. Jag åkte tillsammans med tre kollegor på Språkspåret och vår avdelningschef. Vi representerade fritidspedagog, förskoleklasslärare (språk), grundskolelärare (språk) och logoped.
Drygt 350 deltagare var anmälda och till det kom ju de bokade föreläsarna, som hade mer eller mindre intressanta ämnen att berätta om. Några föreläsare tog mig med storm medan andra var så usla så jag undrade hur de över huvudtaget blivit tillfrågade.
Här är föreläsarna och de ämnen som behandlades under konferensens två dagar. Då jag kopierat texten från konferensens hemsida ser den lite konstig ut, vilket jag tyvärr inte kan göra något åt.
http://www.edu.sollentuna.se/sprakklasskonferens/
Jana Söderberg är diplomerad samtalsterapeut i psykosyntes. Jana är även en uppskattad föreläsare och inspiratör. Hon har skapat Våga Vara-metodiken. Den är framtagen för att stärka barns och vuxnas självkänsla. Grundtanken i metodiken bygger på att träna upp inre trygghet. Idag är metodiken spridd till skolor över hela landet.
Gunilla Ladberg är beteendevetare, fil d.r i pedagogik, utbildare och författare till ett tjugotal böcker. Rörelse hjärnan och lärandet:
Hjärnans system för lärande är beroende av rörelse på flera sätt. Rörelser förbereder hjärnan för inlärning, underlättar inlärningen och hjälper hjärnan att befästa det inlärda. Rörelser laddar hjärnan med energi. Stora rörelser med kroppen och huvudet aktiverar hjärnan mång-sidigt. Diagonala och korsvisa rörelser hjälper hjärnhalvorna att samarbeta. Rytmiska rörelser aktiverar båda hjärnhalvorna på ett balanserat sätt och en kraftfull inlärningshjälp. Rörelseträning kan integrera störande reflex. För mer information, se www.ladberg.se.
Eva Carlberg Eriksson är speciallärare med lång erfarenhet av elever med behov av särskilt stöd. Hon har arbetat länge på Hällsboskolan i Sigtuna, de senaste sju åren med elever i år 7-10 och gav nyligen ut boken "Språkstörning – en pedagogisk utmaning, en metodbok för dig som möter tonårselever”. Hällsboskolan är en statlig specialskola för elever med grav språkstörning och hör till Specialpedagogiska skol-myndigheten. Visuellt stöd - A och O i lärandemiljön kring elever med grav språkstörning - om undervisning av äldre grundskole-elever.
Christina Hellman är docent och prefekt på Institutionen för lingvistik
vid Stockholms universitet. Hon är läsforskare med inriktning på läs-förståelse och ansvarig för den ettåriga lärarfortbildning i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi som sedan år 2000 bedrivs vid institutionen. Föreläsningen tar bland annat upp: Vad är skillnaden mellan tal- och läsförståelse? Vilka kognitiva processer och aspekter av språkkunskapen är inblandade i läsning? Vilken roll spelar ordförrådet? Ställer olika texttyper specifika krav på läsförståelse? Något om läsförståelse-strategier och vägar att aktivt arbeta med läsförståelse.
Cecilia Wåhlstedt är fil dr. och lektor vid institutionen för psykologi,
Uppsala universitet. Cecilia forskar även vidare om hur neuropsykologiska brister förändras med åldern hos barn med ADHD-symtom samt vilka problem barn med ADHD har som inte uppvisar neuropsykologiska brister. Barn med ADHD – är de alla lika? - Heterogenitet hos barn med ADHD - symtom – ny och viktig kunskap.
Kristina Hansson Leg. logoped och docent i logopedi vid Lunds universitet. Disputerade i logopedi 1998 på avhandling om grammatik och interaktion hos förskolebarn med språkstörning. Sedan dess har jag arbetat inom flera forskningsprojekt kring språk, kommunikation och arbetsminne hos barn med språkstörning, barn med hörselnedsättning och döva barn med coachleaimplantat. Grammatiska problem hos barn med språkstörning. Föreläsningen tar upp hur grammatiska problem yttrar sig hos barn i olika åldrar, och vilka faktorer som skulle kunna predicera barnens förmåga vid högre ålder. Innehållet baseras främst på resultaten från de uppföljningsstudier vi gjort på svenska barn med språkstörning, som vi har data från i både 4-5-årsåldern och i 10-12- årsåldern.
Lena Annerborn är psykolog och arbetar vid Tal och Språkcentrums
förskola för barn med språkstörning och Talkliniken vid Danderyds sjukhus. På språkförskolan jobbar hon med bl.a handledning kring förhållningssätt, utvecklingssamtal, samtal med föräldrar etc. Lena har stor erfarenhet av möten med föräldrar till barn med funktions-hinder och föräldrautbildning vid Tal och Språkcentrum. Genuina möten och allvarliga samtal - möten med föräldrar. "Hur skapar man förutsättningar för en förtroendefull kontakt med föräldrarna? Det är ju grunden för att ett samarbete runt mer känsliga frågor ska bli möjligt."
En ovanlig vanlig dag Måndagen den 20 februari började som vanligt med att vakna och ta mig upp till arbetsträningen på Intersport. Efter att äntligen ha fått mina "hjälpmedel" trosgördel, medicinsk strumpbyxa samt bälte fungerade det återi...
2014 började bra i hälsoväg. Jag kände mig starkare och piggare än på länge. Jag till och med sa det högt till omgivningen. Nu har jag under någon veckas tid haft diffusa besvär i bröst/hjärta och konstigt pirr i en underarm och fingrar. Älskad...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
||||||||
3 |
4 |
5 | 6 |
7 |
8 | 9 |
|||
10 |
11 | 12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 | 20 | 21 | 22 |
23 | |||
24 | 25 |
26 | 27 |
28 | 29 | 30 | |||
31 |
|||||||||
|