Familjen Mysbralla

Direktlänk till inlägg 8 maj 2010

2-dagars konferens

Av Herr och Fru Mysbralla - 8 maj 2010 09:43




Torsdag och fredag var det den årliga språkklasskonferensen. I år hölls den i Sollentuna på Scandic star hotell och det var mycket bra ordnat. Det var också väldigt praktiskt att bo på samma hotell som konferensen hölls på. Jag åkte tillsammans med tre kollegor på Språkspåret och vår avdelningschef. Vi representerade fritidspedagog, förskoleklasslärare (språk), grundskolelärare (språk) och logoped.


Drygt 350 deltagare var anmälda och till det kom ju de bokade föreläsarna, som hade mer eller mindre intressanta ämnen att berätta om. Några föreläsare tog mig med storm medan andra var så usla så jag undrade hur de över huvudtaget blivit tillfrågade.



Här är föreläsarna och de ämnen som behandlades under konferensens två dagar. Då jag kopierat texten från konferensens hemsida ser den lite konstig ut, vilket jag tyvärr inte kan göra något åt.


http://www.edu.sollentuna.se/sprakklasskonferens/



Jana Söderberg är diplomerad samtalsterapeut i  psykosyntes. Jana är även en uppskattad föreläsare och  inspiratör. Hon har skapat Våga Vara-metodiken. Den är  framtagen för att stärka barns och vuxnas självkänsla. Grundtanken i metodiken bygger på att träna upp inre trygghet. Idag är metodiken spridd till skolor över hela landet.


Gunilla Ladberg är  beteendevetare, fil d.r i pedagogik, utbildare och  författare till ett tjugotal böcker. Rörelse hjärnan och lärandet:
Hjärnans system för lärande är beroende av rörelse på flera sätt. Rörelser förbereder hjärnan för inlärning, underlättar inlärningen och hjälper hjärnan att befästa det inlärda. Rörelser laddar hjärnan med energi. Stora rörelser med kroppen och huvudet aktiverar hjärnan mång-sidigt. Diagonala och korsvisa rörelser hjälper hjärnhalvorna att samarbeta. Rytmiska rörelser aktiverar båda hjärnhalvorna på ett balanserat sätt och en kraftfull inlärningshjälp. Rörelseträning kan integrera störande reflex. För mer information, se www.ladberg.se.







Eva Carlberg Eriksson är speciallärare med lång erfarenhet av elever med behov av särskilt stöd. Hon har arbetat länge på Hällsboskolan i Sigtuna, de senaste sju åren med elever i år 7-10 och gav nyligen ut boken "Språkstörning – en pedagogisk utmaning, en metodbok för dig som möter tonårselever”. Hällsboskolan är en statlig specialskola för elever med grav språkstörning och hör till Specialpedagogiska skol-myndigheten. Visuellt stöd - A och O i lärandemiljön kring elever med grav språkstörning  - om undervisning av äldre grundskole-elever.

 

 



Christina Hellman är docent och prefekt på Institutionen för  lingvistik
vid Stockholms universitet. Hon är läsforskare  med inriktning på läs-förståelse och ansvarig för den ettåriga  lärarfortbildning i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi som sedan år 2000  bedrivs vid institutionen. Föreläsningen tar bland annat upp: Vad är skillnaden mellan tal-  och läsförståelse? Vilka kognitiva processer och aspekter av  språkkunskapen är inblandade i läsning? Vilken roll spelar ordförrådet? Ställer olika texttyper specifika krav på läsförståelse?  Något om läsförståelse-strategier och vägar att aktivt  arbeta med läsförståelse. 


Cecilia Wåhlstedt är fil dr. och lektor vid institutionen för psykologi,
Uppsala universitet. Cecilia forskar även vidare om hur neuropsykologiska brister förändras med åldern hos barn med ADHD-symtom samt vilka  problem barn med ADHD har som inte uppvisar neuropsykologiska  brister. Barn med ADHD – är de alla lika?  - Heterogenitet hos barn med ADHD - symtom – ny och viktig  kunskap. 

 

 

Kristina Hansson Leg. logoped och docent i logopedi vid Lunds universitet. Disputerade i logopedi 1998 på avhandling om  grammatik och interaktion hos förskolebarn med språkstörning.  Sedan dess har jag arbetat inom flera forskningsprojekt kring  språk, kommunikation och arbetsminne hos barn med språkstörning, barn  med hörselnedsättning och döva barn med coachleaimplantat. Grammatiska problem hos barn med språkstörning. Föreläsningen tar upp hur grammatiska problem  yttrar sig hos barn i olika åldrar, och vilka faktorer som skulle kunna  predicera barnens förmåga vid högre ålder. Innehållet baseras främst på resultaten från de  uppföljningsstudier vi gjort på svenska barn med språkstörning, som vi har data från i både 4-5-årsåldern och i 10-12- årsåldern.

 

 

Lena Annerborn är psykolog och arbetar vid Tal och Språkcentrums
förskola för barn med språkstörning och Talkliniken vid Danderyds sjukhus. På  språkförskolan jobbar hon med bl.a handledning kring förhållningssätt, utvecklingssamtal, samtal med föräldrar etc. Lena har stor erfarenhet av möten med föräldrar till barn med funktions-hinder och  föräldrautbildning vid Tal och Språkcentrum.
Genuina möten och allvarliga samtal - möten med  föräldrar.
"Hur skapar man förutsättningar för en förtroendefull kontakt med föräldrarna? Det är ju grunden för att ett samarbete runt mer känsliga frågor ska bli möjligt."

 

 

 
 
Ingen bild

mor

9 maj 2010 19:16

Säkert intressant när man förstår sig på det,men det gör inte jag.

 
Ingen bild

Annika

10 maj 2010 07:11

Till Mor: Du åker ju på kurs och utbildningar som jag troligtvis inte fattar ett jota av.
Sådana här konferens etc ger en inspirationsboost till jobbet tycker jag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Herr och Fru Mysbralla - 10 maj 2019 09:30


    Det sägs att man blir starkare när man tar sig igenom prövningar. Jag har jobbat så länge med mig själv, att lära mig lyssna på kroppen, hitta balans, nå en förståelse och acceptans att det är som det är och att jag är som jag är - good e...

Av Herr och Fru Mysbralla - 13 september 2017 09:30

  En ovanlig vanlig dag   Måndagen den 20 februari började som vanligt med att vakna och ta mig upp till arbetsträningen på Intersport. Efter att äntligen ha fått mina "hjälpmedel" trosgördel, medicinsk strumpbyxa samt bälte fungerade det återi...

Av Herr och Fru Mysbralla - 3 februari 2014 16:14

Grattis älskade Arvid på din 2-års dag önskar mamma, pappa och Liv. Tyvärr får du inte den där roliga fyrhjulingen i present. Men något annat skoj finns i det stora paketet. ...

Av Herr och Fru Mysbralla - 3 februari 2014 16:08

2014 började bra i hälsoväg. Jag kände mig starkare och piggare än på länge. Jag till och med sa det högt till omgivningen. Nu har jag under någon veckas tid haft diffusa besvär i bröst/hjärta och konstigt pirr i en underarm och fingrar. Älskad...

Av Herr och Fru Mysbralla - 23 januari 2014 15:12

Huvva! Jag ligger i influensa, tror jag iallafall. Det är i alla fall ingen vanlig liten förkylning. Det värker i leder och muskler och i bröstet för varje inandning. Det finns ingen kroppsställning som är bekväm. Jag har frossa och svettas om va...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards