Familjen Mysbralla

Direktlänk till inlägg 12 mars 2011

Vansinnigt gott!

Av Herr och Fru Mysbralla - 12 mars 2011 15:25



Fredagens middag bestod av en paj, som vi haft turen att smaka på när vi handlade på ICA Maxi för någon vecka sedan. Här kommer receptet.


Ej vår paj. Bild från googlesök.

Partypaj Salamipaj

Pajdeg (egen eller färdig)
Förbered och tillaga pajskal i god tid. Se separat recept.

Fyllning
3 medelstora lökar
Smör el margarin till stekning
100 – 150 gram salami
4 normalstora tomater
15 oliver med pimiento
3 krm grovmalen svartpeppar
1 tsk basilika
½ tsk oregano
2-3 pressade vitlöksklyftor
4-5 dl riven ost
Lite paprikapulver

Sås att servera till
2 dl creme fraiche
1 krm salt 1 krm svartpeppar
1 tsk italiensk salladskrydda
1 pressad vitlöksklyfta

Gör så här
Skala och hacka löken.
Bryn den i matfettet.
Hacka salamikorven grovt.
Grovhacka tomaterna.
Dela oliverna.

Blanda i allt ovanstående plus pressad vitlök med löken, när den blivit mjuk. Krydda med basilika, oregano och svartpeppar.
Lägg sedan allt hack i det förgräddade pajskalet.
Täck med riven ost och strö över paprikapulver.

Obs det ska vara mycket ost.
Gratinera i ugn 225 grader i cirka 15 minuter.
Servera pajen med den kalla såsen som ett tillbehör.

Denna paj kan frysas för att serveras vid ett senare tillfälle.

Pajdeg

Ingredienser
Vetemjöl 3,0 dl
Salt 1,0 krm
Smör 125 gram
Vatten 2,5 msk

Tillagning
Blanda mjöl och salt i en bunke. Tillsätt kallt smör i små bitar. Fördela det i mjölet med fingrarna.
Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop med händerna till en degklump.
Smörj en pajform med matfett. Tryck ut degen i formen med fingrarna. Stick upprepade hål i degen med en gaffel.
Degen/formen bör vila i kylskåp i 30 minuter eller mer. Sätt ugnen på 200°C. Pajdegen bör förgräddas i ugn i 10-15 minuter, vilket ger fastare pajskal.



 
 
Ingen bild

mormor

12 mars 2011 17:51

Ser gott ut,men tycker det är jobbigt att följa recept.

Herr och Fru Mysbralla

12 mars 2011 20:08

Då ska du få smaka den hos oss. Det är en paj med rejält sting i.
=)

 
Ingen bild

stora

12 mars 2011 18:58

Har ni verkligen berättat allt om fredagskvällen nu?
Anar lite små fylle skandaler.

Herr och Fru Mysbralla

12 mars 2011 20:07

HAHAHA!
Vem vet. Det kanske kommer en liten story om kvällen, fast jag lade mig rätt tidigt för att försöka sova. Trött efter att ha varit igång hela fredagen från 05:30.

 
Ingen bild

Farmor

13 mars 2011 15:16

Pajen ser fantastisk ut ska skriva ut den alldelse strax på vår nya skrivare.
Mår inte så där 100 just nu men mat måste man äta ändå.

Herr och Fru Mysbralla

14 mars 2011 12:34

Just ja, ni köpte en ny skrivare.
=)
Försök ta hand om dig fina farmor. Du lär väcka smaklökarna om du provar pajen. Det kan jag lova.
KRAM!

 
Ingen bild

Kusin N

15 mars 2011 10:31

Måste helt klart testas!! :)

Herr och Fru Mysbralla

15 mars 2011 15:16

Det tycker jag.
=)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Herr och Fru Mysbralla - 10 maj 2019 09:30


    Det sägs att man blir starkare när man tar sig igenom prövningar. Jag har jobbat så länge med mig själv, att lära mig lyssna på kroppen, hitta balans, nå en förståelse och acceptans att det är som det är och att jag är som jag är - good e...

Av Herr och Fru Mysbralla - 13 september 2017 09:30

  En ovanlig vanlig dag   Måndagen den 20 februari började som vanligt med att vakna och ta mig upp till arbetsträningen på Intersport. Efter att äntligen ha fått mina "hjälpmedel" trosgördel, medicinsk strumpbyxa samt bälte fungerade det återi...

Av Herr och Fru Mysbralla - 3 februari 2014 16:14

Grattis älskade Arvid på din 2-års dag önskar mamma, pappa och Liv. Tyvärr får du inte den där roliga fyrhjulingen i present. Men något annat skoj finns i det stora paketet. ...

Av Herr och Fru Mysbralla - 3 februari 2014 16:08

2014 började bra i hälsoväg. Jag kände mig starkare och piggare än på länge. Jag till och med sa det högt till omgivningen. Nu har jag under någon veckas tid haft diffusa besvär i bröst/hjärta och konstigt pirr i en underarm och fingrar. Älskad...

Av Herr och Fru Mysbralla - 23 januari 2014 15:12

Huvva! Jag ligger i influensa, tror jag iallafall. Det är i alla fall ingen vanlig liten förkylning. Det värker i leder och muskler och i bröstet för varje inandning. Det finns ingen kroppsställning som är bekväm. Jag har frossa och svettas om va...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards