Familjen Mysbralla

Direktlänk till inlägg 30 maj 2010

Status

Av Herr och Fru Mysbralla - 30 maj 2010 21:34




Så här står det om mig och "Bubbas", nu i graviditetsvecka 30:


Tänk nu går du in i den sista fjärdedelen av havandeskapet! Om 8-12 veckor kommer du att sitta med ett litet nyfött barn i dina armar!


Fostret fortsätter att öva på att andas genom att röra bröstkorgen in och ut. Det kan kissa och dricka ca 1/2 liter fostervatten om dygnet. Fjunhåret på kroppen reduceras. Benmärgen producerar nu de röda blodkropparna.

Har du förvärkar? Din livmoder förbereder sig på förlossningen på detta sätt.

Graviditetshormoner gör dina ledband mer elastiska och mjuka. På grund av detta kan du uppleva ryggsmärtor. Försök räta upp ryggen när du sitter och står, även om du nu har olika vikt fram och bak på kroppen. Bli medveten om din hållning!


Fostrets längd: ca. 37,5 cm
Fostrets vikt: ca. 1550 g


Vår barnmorska påtalar vikten av avspänning och bra andning. Jag bör träna på och lära känna skillnad mellan att vara spänd/avspänd.

Detta tror jag att jag är ganska bra på i och med mitt yrke som röstlogoped. Vi jobbar en hel del med både andning och avspänning.


Jag lånade en dvd på bibilioteket som handlar om att förbereda sig inför förlossningen. Jag har tittat på den en gång. Där visar de olika övningar man kan träna på samt olika rörelser, ställningar mm som kan underlätta vid de olika faserna.


Det finns bland annat en övning där jag ska sitta eller ligga bekvämt och tänka mig till en plats där jag känner mig trygg och trivs.

Därefter ska Älskade R berätta att en värk är på gång och börja nypa mig i låret och göra det hårdare och hårdare (som hästbett).

Under tiden ska jag använda mig av andningen för att klara av smärtan och samtidigt känna hur kroppen är avspänd.

Denna övning har vi gjort två gånger.


Första gången blev han helt förtvivlad av att ha gjort mig illa, men nu senast njöt han nästan lite av att få nypa i låret.

Han passade också på att dra bort ett plåsteroerhört långsamt på min rygg samtidigt som han meddelade att jag skulle andas.


Hur roar ni er på kvällarna?





 
 
Ingen bild

Kusin L

31 maj 2010 08:42

Det är tur att man gjort sitt när man hör om dom övningarna. Jag skulle nog se för mycket njutning i det hela. Som sen kommer att slå tillbaka när jag minst anar det. hälsn kusin L

 
Ingen bild

stora

31 maj 2010 12:38

Ja du, vi har aldrig gjort sådana där övningar.
Ut kom både E och L ändå.
Men jag skulle kunna tänka mig att öva på R. Varför ska allt som gör ont övas på oss när vi ändå inte kommer undan i slutändan.
I kväll byter ni plats tycker jag.

 
Ingen bild

mor

31 maj 2010 18:07

Det verkar hända mycke nytt inom förlossningsvården nu,men som sagt dom små liven kommer ut i alla fall.

 
Ingen bild

Annika

31 maj 2010 18:46

Till Mor: Jo, det händer grejer. Värst tycker jag är att jag helst ska gå hem därfrån efter 6 timmar!

 
Ingen bild

mor,igen

31 maj 2010 20:17

Håller med helt ,nyblivna mödrar skulle få ligga kvar några dagar,tills amningen kommer igång.

 
Ingen bild

Annika

1 juni 2010 07:12

Till Kusin L & Stora:
Egentligen tror jag också att bebisen kommer ut oavsett om vi övar eller inte, men de pratar otroligt mycket om att andas och vara avspänd för ens egen upplevelse.
Nu har vi inte tagit oss tid något mer. Denna vecka är fullproppad med göromål från morgon till kväll, pust!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Herr och Fru Mysbralla - 10 maj 2019 09:30


    Det sägs att man blir starkare när man tar sig igenom prövningar. Jag har jobbat så länge med mig själv, att lära mig lyssna på kroppen, hitta balans, nå en förståelse och acceptans att det är som det är och att jag är som jag är - good e...

Av Herr och Fru Mysbralla - 13 september 2017 09:30

  En ovanlig vanlig dag   Måndagen den 20 februari började som vanligt med att vakna och ta mig upp till arbetsträningen på Intersport. Efter att äntligen ha fått mina "hjälpmedel" trosgördel, medicinsk strumpbyxa samt bälte fungerade det återi...

Av Herr och Fru Mysbralla - 3 februari 2014 16:14

Grattis älskade Arvid på din 2-års dag önskar mamma, pappa och Liv. Tyvärr får du inte den där roliga fyrhjulingen i present. Men något annat skoj finns i det stora paketet. ...

Av Herr och Fru Mysbralla - 3 februari 2014 16:08

2014 började bra i hälsoväg. Jag kände mig starkare och piggare än på länge. Jag till och med sa det högt till omgivningen. Nu har jag under någon veckas tid haft diffusa besvär i bröst/hjärta och konstigt pirr i en underarm och fingrar. Älskad...

Av Herr och Fru Mysbralla - 23 januari 2014 15:12

Huvva! Jag ligger i influensa, tror jag iallafall. Det är i alla fall ingen vanlig liten förkylning. Det värker i leder och muskler och i bröstet för varje inandning. Det finns ingen kroppsställning som är bekväm. Jag har frossa och svettas om va...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards