Familjen Mysbralla

Inlägg publicerade under kategorin Båten

Av Herr och Fru Mysbralla - 28 maj 2010 16:15

Älskade R har varit nere i båten och jobbat var- och varannan kväll de senaste två veckorna. Allt för att bli klar inför sjösättningen imorgon klockan 09:20. Någon enstaka kväll eller helgdag (som på bilderna) har jag följt med och pysslat lite.

Mina göromål handlar om att putsa grejer, dammsuga, knyta upp en massa knutar etc. Det är sådana saker som inte kan gå fel och då känner jag mig trygg i uppgiften. Här nedanför ska jag kasta tillbaka ett rep upp på taket. Efter vintersäsongen med snö och blåst hade repet rasat ner och hängde på sidan av båthuset. Älskade R tyckte att jag var söt eller såg rolig ut när jag på stort allvar åtog mig uppgiften.

Jag lyckades till slut ska ni veta. Trägen vinner heter det ju.

Av Herr och Fru Mysbralla - 27 oktober 2009 19:15

Precis som ifjol den här tiden på året har det blivit dags för att låta båten få tak över huvudet. Älskade R byggde ju ett båthus ifjol (med yttepyttelite hjälp av mig). När det på vårkanten i år var en period med hård blåst gick en del grejer sönder.

Båthuset har nu blivit förstärkt och nedstoppat i backen med hjälp av markfästen. Igårkväll efter middagen åkte vi ner för att lägga sista handen på båthuset, övertäckning med presenning.

Jag minns hur läskigt jag tyckte det var ifjol när jag försiktigt tassade omkring uppe på en halkig båt. Jag kände likadant igårkväll. Vi gjorde ett försök där jag skulle hjälpa Älskade R uppe på båten, men det gick sisådär.

En ranglig stege som inte nådde ända upp till båtkanten, halkigt däck, mörker, spindlar som anföll från flera håll och en tung presenning orsakade en del gnäll från mig, så vi enades om att jag skulle hjälpa till nerifrån marken.

Sååå mycket bättre det blev då. Min absolut bästa insats måste ha varit när jag skar sönder den gamla brandslangen för att använda bitarna i förebyggande syfte på vassa kanter för att skydda presenningen eller när jag killade Älskade R i örat med en liten kvist.

Av Herr och Fru Mysbralla - 20 oktober 2009 20:14

Vi hade en trevlig helg som var och den innehöll både det ena och det andra. På lördagen begav vi oss till Erikslund för att inhandla lite grejer. Sedan åkte vi ner till båten och båthuset eftersom det var dags att sätta fast de sista brädorna för stöttning samt börja borra i backen och trycka ner markfästena. Markfästena ska även gå att ta lös och bytas ut mot hjul för att underlätta förflyttning av båthuset vid sjösättning och upptagning.

Arbetet gick riktigt bra, men det blev till slut dags för lunch och vi åkte hem. Efter maten stannade jag hemma för att köra ett cykelpass här hemma. Älskade R åkte tillbaka ner för att lägga sista handen vid att få ner markfästena i backen och därefter kasta på presenningen. Det gick dessvärre inte så bra för honom fick jag veta när han kom hem tidigare än väntat. Allt vi hade gjort tidigare på dagen hade han fått lov att ta lös igen plus att en massa till gick fel. Till råga på allt började det regna så han fick plocka bort alla maskiner och åka hem. Jag däremot, fick till ett bra träningspass och blev mycket nöjd.

Efter middagen och lite senare på kvällen  runt klockan 20:00 blev det en tur till Eskilstuna för att hälsa på M+M i deras gemensamma lägenhet. Varken jag eller Älskade R hade varit där tidigare, men M har ganska nyligen flyttat dit också. Vi fick träffa tre vänner till dem som var mycket trevliga och roliga. Vi spelade spelet Alias, drack cider, åt lite snacks och hade skoj. Sammanfattningsvis en bra dag och kväll som slutade sent. Strax före 00:00 klev vi tillbaka in i vår lägenhet på Klockartorpet.

Av Herr och Fru Mysbralla - 8 augusti 2009 22:13

...eller sailor for a day!

På eftermiddagen fick vi faktiskt rejält med vind i seglen och lilla båten lutade som bara den. Hjärtat pumpade runt snabbt och adrenalinet steg i kroppen. Wow vilken känsla att ta sig fram så tyst men snabbt utan annan hjälp än vind och segel (och Älskade R:s direktiv). IBland hade jag lite för mycket fokus på vindexen uppe i masten, så jag tappade kursen, men det gjorde inget eftersom vi inte hade någon särskild rutt inbokad.

Jag seglade och glömde allt annat tills det började braka nere i båten. Alla verktyg och allt material till renoveringen slängdes från sida till sida, men det får vi städa upp en annan dag.

Nu börjar jag förstå tjusningen med segling.

Men vännen...det är dock en bit kvar tills jag blir helt frälst.

Av Herr och Fru Mysbralla - 8 augusti 2009 07:53

Igår fredag var jag med om något obehagligt. Jag upplevde smärta på ett mindre officiellt ställe av kroppen och den orsakades av en objuden gäst!

Dagen spenderades tillsammans med goda vänner. R+K samt M+S följde med oss ut i båten för att sola, bada, mysa, fika, surra och leva livet. 6 personer är nog max vad man kan ta i båten om man ska få sitta/ligga bekvämt och samtidigt ha utrymme att göra det som behövs för att segla.

Vi seglade enbart med förseglet och tog oss en liten bit ut i Mälaren för att stanna till vid en brygga och fika. Någon var redan då så varm att ett bad behövdes innan han kunde sätta tänderna i lunchmackan.

En annan var tvungen att snabbt kuta upp på land in i skogen för att släppa ut lite vatten och kaffe. Den någon var naturligtvis jag (Annika). Jag tyckte att jag hittade en bra plats alldeles bredvid en bred stig så att det inte var alltför många långa och uppåtväxande grejer där jag skulle huka mig ner.

Tyvärr räknade jag inte med de flygfän som tydligen fanns överallt. Totalt fem myggbett fick jag under min kisspaus på några sekunder, varav ett bett på ett mycket intimt och känsligt ställe. Jag säger bara AJAJAJ!!!

Av Herr och Fru Mysbralla - 5 augusti 2009 21:34

Nu har vi haft några fina soldagar i Västerås. Det har gjort att allt arbete och fix med båt, bil och lägenhet stått stilla. Istället har vi tillsammans med familj och vänner dragit ut med segelbåten och bara varit ute på vattnet. Jag kan inte påstå att jag är särskilt ledsen för det.

Äntligen känner jag att det är lite semester. Tack och lov att jag kunde ta ut några lediga dagar denna vecka trots allt.

Bilderna som visas är från finbesöket uppifrån Örnsköldsvik, det vill säga Älskade R:s syster med familj.

Av Herr och Fru Mysbralla - 12 juli 2009 13:14

Det är tur jag inte är gjord av socker. Tidigare på förmiddagen när jag var ute och promenerade tog jag en sväng förbi båten och såg att hela sittbrunn var full med vatten. Ringde direkt till Älskade R när jag kom hem för att höra om vi har något särskilt öskar eller om jag bara ska ta vad som helst för att ösa ur stackars båten.

Jag fick då veta att det finns en självläns på båten, så jag fick instruktioner att åka ner och öppna dessa två kranar. Sagt och gjort så gjorde jag det.

Först ställde jag mig i duschen för att fräscha till mig för första gången sedan fredagmorgon. Jag skrubbade till och med ansiktet och kände mig ganska fin när jag skulle cykla ner till båten för att sedan åka vidare till stan och strosa där och kanske ta en fika med en halvbakis J.

Men tji fick jag! Jag hann inte mer än cykla 100 meter så började det stänka lite från himlen. Jaja, tänkte jag. Det lilla gör inget, jag kan ändå åka vidare till stan. Det skulle jag inte ha tänkt för så fort jag närmade mig båtplatsen öppnade sig himlen och regnet började vräka ner.

Shit shit shit! Dessutom var det inte det enklaste att öppna kranarna i båten. De satt långt ner inuti en lucka och jag hängde med hela överkroppen där nere för att försöka komma åt kranarna. Den ena kranen kunde jag öppna på en gång och jag såg hur vattnet började sjunka bort, men den andra kranen satt längre in och jag halkade med mina blöta händer och fick inget riktigt tag om den. Regnet fortsatte ösa ner och jag ringde till Älskade R för att höra mig för.

Det skulle räcka att ha endast en kran öppen, men han ville att jag skulle tita in i själva båten också. Det var vatten även där inne, men inte upp över durken, dock tror jag risken är stor för att det blir så om regnet fortsätter på det här viset. Jag stängde igen in till båten och gav mig på den andra kranen igen och vips, så lyckades jag öppna den också. HURRA! Vilken hjälte jag känner mig som, en hjälte som stått på knä i en massa fågelskit under tiden Gud blivit vansinnigt kissnödig...

...så tur är i alla fall att jag inte är gjord av socker, som sagt. Nu sitter jag hemma i myskläder igen och ska försöka se klart filmen jag påbörjade igår och somnade ifrån. Det blir kanske tredje gången gillt. Vi får se.

Förhoppningsvis slutar det att regna om ett tag, eller minskar åtminstone så jag kan ta mig en tur på stan. Jag behöver köpa en ny eyeliner eftersom jag råkade dammsuga upp den jag hade när jag skulle få bort lite gamla naglar och annat skräp ur badrumsskåpet. Är inte så sugen på att börja leta efter den i dammsugarpåsen heller.

Jag behöver även en ny ansiktskräm och jag skulle vilja hitta något, vad som helst, på Gina Tricot så jag får göra mig av med tillgodokvittot innan det nöts sönder helt.

Av Herr och Fru Mysbralla - 9 juli 2009 17:42

Bilder från en härlig söndag när det faktiskt var sommar! Hoppas vi får några sådana dagar under semestern också.